Kabinet neemt maatregelen tegen arbeidsmarktkrapte: Ondernemers zijn al lang uit de startblokken.

Gemakkelijk is anders, maar crisis maakt creatief. Ondernemerschap is denken in oplossingen en een beetje ondernemer wacht niet op overheidsmaatregelen.

Covid zorgde er al voor dat hele bedrijfstakken stil kwamen te liggen.
Toen ineens de deuren op slot gingen, werd er gezocht naar andere manieren om bedrijven draaiend te houden.

Ondernemers boden producten aan via andere kanalen, lieten medewerkers remote communiceren of gooiden hun businessmodel om. Stilstaan was geen optie en afwachten ook niet!

Nu alles weer op volle kracht draait, wordt de enorme arbeidskrapte steeds pijnlijker. Het kabinet komt met concrete voorstellen om het tekort tegen te gaan en benadrukt de belangrijke rol van werkgevers hierin.

‘Terecht!’ zegt Judith Brouns van Helder! Personeelsmanagement, ‘Het MKB is al lang uit de startblokken. Laat het maar aan ondernemers over om in lastige tijden te komen met onconventionele maatregelen en oplossingen.’

MKB kwetsbaar op HR-gebied
‘Niet dat het gemakkelijk is! Ook zien we in het regionale MKB een kwetsbaarheid op HR-vlak. Voor veel ondernemers is het managen van personeel een resultaat van succesvol ondernemen, geen doel op zich.’

Er zit in groeiende organisaties enige weerstand op het goed regelen van HR. Een bedrijf dat nog te klein is voor een HR afdeling, moet het meestal hebben van een werknemer die ‘personeel erbij doet’. Andere oplossingen zijn veelal te zwaar of te duur.

‘Daar ligt nu juist onze kracht’ zegt Brouns. ‘Helder! wordt vaak ingeschakeld voor het werven van een medewerker of het tackelen van een specifieke HR-uitdaging. Maar nog vaker worden we dan gevraagd om ook verder mee te kijken.’

Praktische oplossingen
Ondernemers zijn aangenaam verrast door de ondernemende kijk op dingen en de praktische aanpak bij Helder! Er worden geen papieren tijgers opgetuigd.  Er is oog voor de echte behoefte, de situatie in de organisatie en de vraag vanuit de markt. Het aanbod is onderscheidend, omdat het altijd passend kan worden ingevuld, waar de vraag ook ligt.

‘Dat komt overigens ook bij ons voort uit goed luisteren naar onze  markt en daar creatieve en vooral praktische oplossingen op te vinden! Altijd vanuit het ondernemingsperspectief en met lange-termijn ontwikkeling in het achterhoofd.’ vertelt Brouns.


Op de vraag om welke oplossingen het dan bijvoorbeeld gaat, licht ze toe:
‘We helpen organisaties natuurlijk met werven. Ook voeren we zogeheten HR-scans uit om te zien waar organisaties risico lopen op het gebied van personeel of daarin ontwikkelpotentieel mislopen.

Voor een bedrijf zetten we een bonusstructuur op om waardevolle medewerkers voor de lange termijn in huis te houden.

Verder verzorgen we laagdrempelige sessies om gedrag en motivatie van medewerkers en teams in kaart te brengen, of de kernwaarden van organisaties te benoemen. Teams en HR-verantwoordelijken zijn er heel lovend over.’

Judith: ‘Niet zo verwonderlijk. Wat dacht je van de toegevoegde waarde na Covid? Om een teamsessie te doen die niet alleen verbindt en zorgt voor betere communicatie, maar ook nog eens kostbare HR-inzichten oplevert.’

Geen verrassingen
Op dit moment attendeert Helder! ondernemers op de nieuwe wetgeving transparante arbeidsvoorwaarden die per 1 augustus ingaat. Er moet actie op ondernomen worden! Wat Helder! doet? Die biedt één vast tarief aan voor een juridische review van arbeidsovereenkomsten en organisatiehandboeken.

Meer weten?
Met een kopje koffie praat Judith je graag bij. Je kunt Helder! bereiken via info@helderpersoneelsmanagement.nl.