De HR Business Partner: echte strateeg of titel-inflatie?

Als Recruitment- en HR-Partner voor het MKB komen we ze allemaal tegen hoor … de functietitels.

Ze zijn belangrijk in de zakelijke wereld en kunnen een gevoel van autoriteit en expertise uitstralen, maar soms ook een beetje overdreven en opgeklopt zijn. Het lijkt wel alsof we steeds creatiever worden in het bedenken van functietitels die indruk maken of op de lachspieren werken.

Creatieve titel-bedenkers lijken soms lukraak woorden tegen elkaar aan te gooien om te komen tot de meest intrigerende combinaties:

Chief Coffee Officer (CCO) – Zorgt dat iedereen de perfecte kop koffie krijgt, op elk moment van de dag. Latte-art is een pré. Heette vroeger Truus, ook wel de koffiedame.

Social Media Ninja – Deze persoon is absolute meester in het veroveren van social media. Slingert hashtags als ninja-sterren en heeft altijd de nieuwste knock-out memes.

Director of First Impressions – Zeer belangrijk en ook wel bekend als receptionist. Verantwoordelijk voor het creëren van een geweldige eerste indruk, verder geen invloed op het  beleid helaas …

Innovation Evangelist – Een kruising tussen een visionair en een prediker. Verkondigt de boodschap van vernieuwing en inspireert anderen om deze te omarmen. Amen!

Digital Overlord – Deze duistere rol geeft de persoon volledige controle over alle digitale kanalen van een organisatie. World domination over websites, apps, en alle online media. Wie durft er in opstand te komen?

Brand Jedi – Deze marketinggoeroe beheerst de mysterieuze en mystieke kunst van het creëren van een sterke merkidentiteit. May the force be with you!

Light Bulb Wizard – De go-to expert als het gaat om geniale ideeën en creatieve doorbraken. Te herkennen aan de gloeilamp boven het hoofd. Indicator van een briljante ingeving.

Helder! zou Helder! niet zijn als we niet dicht bij onze ‘roots’ blijven: In een wereld die van techniek en dure woorden aan elkaar hangt, blijven wij onszelf.

Niet onnodig moeilijk doen, maar zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Ook in ons vakgebied HR.
Wat ons daarin opvalt, is de opmars van de razend populaire titel HR Business Partner.
Die zien we terug op CV’s, LinkedIn-profielen, visitekaartjes en e-mails van zowel nieuwkomers als doorgewinterde HR-professionals.

Wie zegeviert in de strijd om deze felbegeerde titel?Is deze voorbehouden aan de sterspeler in de organisatie of komt deze klinkende functietitel voort uit het brein van de ‘Geniale Titel-Tovenaar’?

Bij Helder! is een HR Business Partner een titel voor een strategische rol binnen een organisatie.

De rol van HR Business Partner omvat het samenwerken met directie en management om HR-initiatieven te ontwikkelen en implementeren die aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen. De verantwoordelijkheid voor HR-beleid en -processen die zowel het succes en de ontwikkeling van de organisatie als de medewerkers dient vanuit een strategisch perspectief. Geen twijfel mogelijk, dit vraagt om solide expertise. Het voelt een beetje jammer als deze functietitel uitgehold wordt door te dienen als fancy term op een visitekaartje, of als lokmiddel voor jonge HR-professionals.

Begrijp me niet verkeerd: Het is top als titels glans hebben! Maar laten we ook de inhoud niet uit het oog verliezen.

Als professionals in de mooie wereld van HR is het aan ons om de waarde van deze (en andere HR-functies) te bewijzen met strategieën, concrete acties, en klinkende resultaten.
Wij vinden HR ‘serious business’ met genoeg ruimte voor een knipoog!

Wat vind jij? Deel je visie of jouw hilarische verhalen over opgeblazen titels in de comments!
Heb je behoefte aan ondersteuning of advies bij HR-vraagstukken?
Laat het ons weten via PB, via 0495 – 70 02 03 of info@helderpersoneelsmanagement.nl.

Thanks!

Astrid Jacobs
Vice President of Human Awesomeness