Direct Inschrijven

Op zoek naar werk binnen de Telecom, IT, Techniek & Energie of Management Ondersteuning?

Laat het ons weten en stuur je CV in via onze website.


Inschrijven

Recente berichten

De meest gemaakte fout bij het selecteren van een nieuwe collega…

shutterstock 515141152
Lees meer...

Recruiters liggen onder vuur: waarom Helder! toch een tien met een griffel scoort

winner
Lees meer...

BeschikbareTelecom Talenten

Logo Helder klein kopie linkedin
Lees meer...

Stuur jij een drolletje met ogen naar je baas?

Untitled design
Lees meer...

Optimale flexibiliteit voor ondernemers dankzij het fasensysteem

afbeelding
Lees meer...

Houd de achterdeur op slot! Maar hoe?

shutterstock 534313564
Iedere werkgever droomt van een Dream Tream. Een club enthousiaste en gemotiveerde medewerkers die iedere dag fluitend naar hun werk komen en loyaal zijn. Zeker nu er nieuwe kansen en uitdagingen lonken op de aantrekkende arbeidsmarkt. Hoe zorg jij ervoor dat je jouw werknemers maximaal tevreden houdt, zodat ze niet gaan solliciteren? 
Ofwel: Hoe houd je ‘de achterdeur op slot’?  Ik verklap je in deze nieuwe blog 7 tips en inzichten.   

Voordat ik op de tips inga, neem ik je even mee terug naar mijn vorige blog. Hierin vertelde ik je dat het gevecht om de sollicitant is begonnen : de economie groeit, de arbeidsmarkt trekt aan en sollicitanten liggen niet meer voor het oprapen. Het vinden van nieuwe medewerkers wordt moeilijker.  

Dus is de logische conclusie: zorg in ieder geval dat je je huidige talent binnenhoudt

Houd je personeel tevreden en gelukkig. Dan zijn ze minder snel geneigd om over te stappen naar een nieuwe werkgever. 

Hoe zorg je voor het welbevinden van je personeel? 
En hoe laat je je Human Capital groeien? 

De tips die ik hieronder met je deel, zijn misschien niet nieuw. Maar ik zie nog iedere dag managers en werkgevers die er niet of te weinig mee bezig zijn. Daarom deze wake-up call.  

1. Laat weten dat je je mensen waardeert: salaris, vrije tijd & flexibiliteit
    Iedereen vindt het fijn om te weten dat hij wordt gewaardeerd. 
    Een eerlijk salaris is nog altijd de belangrijkste maatstaf. Op de voet gevolgd door de
    hoeveelheid vrije tijd én flexibiliteit

Vooral nieuwe kandidaten hebben deze laatste twee hoog op hun prioriteitenlijstje staan. 
Vrije tijd en flexibiliteit geven zelfs steeds vaker de doorslag bij de keuze voor een nieuwe baan. Twee zaken die in de technische branche vaak (nog) niet vanzelfsprekend zijn… 
 
Waarschuwing: vergeet het talent dat je in huis hebt niet. 

Ik zie het iedere maand gebeuren. Als er nieuwe mensen worden aangenomen, is er opeens veel meer mogelijk. Er worden toezeggingen gedaan over nieuwe voorwaarden die onmogelijk zijn voor het bestaande team. Ben daar voorzichtig mee, dit kan ontevredenheid of onrust creëren. Of ben consequent en pas die nieuwe voorwaarden ook aan voor de rest van je werknemers. 

2. Blijf in gesprek: evalueer
    We kennen allemaal het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Ik zeg: afschaffen. Daarvoor
    in de plaats pleit ik voor drie tot vier evaluaties per jaar. Dat is een betere manier om
    echt in gesprek te blijven met je mensen. Luister naar wat je medewerkers te zeggen hebben.
    Vraag wat er volgens hen anders kan of moet. En wat zij daarvoor nodig hebben. 
    Zo creëer je oprechte betrokkenheid
  
3. Betrek medewerkers bij organisatievraagstukken 
    Stel je wilt bepaalde veranderingen doorvoeren in je organisatie.
    Vraag je medewerkers naar hun ideeën over de aanpak hiervan. 
    Immers, als manager of werkgever heb jij niet altijd helder wat er op de werkvloer
    speelt. Dus bespreek dit soort zaken met de mensen die dat wél precies weten. Zo houd je
    beter voeling met je werknemers én hun welbevinden. Bovendien zorgt dit voor meer
    commitment.
  
4. Investeer in kennis
    Geen groter goed dan goed ontwikkeld personeel. We noemen dat in HR-termen niet voor
    niets Human Capital: menselijke kennis en kunde. Wil je medewerkers tevreden en gelukkig
    houden, dan investeer in hun ontwikkeling in de vorm van opleidingen. Het is goedkoper te
    investeren in de persoonlijke ontwikkeling van je huidige werknemers dan te investeren in het
    vinden van een nieuwe collega.   

Trouwens, zo’n opleiding hoeft niet per se vakinhoudelijk te zijn. Sterker nog, soms moet je iemand juist uit z’n comfortzone halen voor een stuk persoonlijke ontwikkeling. Bijvoorbeeld een communicatietraining, time-management, presenteren, schrijven of teambuilding.
  
5. Van top-down naar bottum-up
    Regeer niet uitsluitend vanuit je torentje, daal met grote regelmaat af. 
    Verdiep je in wat er op de werkvloer gebeurt. Blijf in gesprek met je medewerkers. 
    Maar ook met leveranciers.Luister wat er speelt, op alle fronten.

Kijk vanuit verschillende perspectieven naar je personeel. Niet alleen als manager. Ook als
mens, als collega én als concullega. Focus boven alles op de kwaliteiten van je mensen en
zorg dat je het maximale eruit haalt. Daar wordt iedereen gelukkiger van.
  
6. Een vleugje humor kan geen kwaad
    Hier kan ik kort over zijn: als je samen kunt lachen, kun je ook samen huilen. Humor is 
    zó belangrijk. 
  
7. Zorg voor betere koffie dan thuis
   Tot slot: een van de belangrijkste bijzaken op het werk is koffie
   Een goede koffie, cappuccino of macchiato – het liefst nog beter dan thuis – kan het verschil
   maken tussen een gemotiveerde of een chagrijnige werknemer. De werkgever die investeert
   in een professionele koffiemachine (en een getalenteerde barista) kan rekenen op lof. Of besteed 
   het uit aan een koffiebar in de buurt.   

Dit waren mijn tips. Ik ben benieuwd waar jij mee aan de slag gaat…
Heb jij nog een goede tip? Deel ‘m met ons op Facebook
  

Judith Brouns
Directeur-eigenaar HELDER! Personeelsmanagement

 

P.S. Vind je onze Facebook-pagina al leuk? Daar word ik blij van. :-)

HELDER! personeelsmanagement verbindt, werft en ondersteunt.

Recruitment is ons vak. Het creëren van de perfecte match onze passie.