Houd de achterdeur op slot! Maar hoe?

Iedere werkgever droomt van een Dream Tream. Een club enthousiaste en gemotiveerde medewerkers die iedere dag fluitend naar hun werk komen en loyaal zijn. Zeker nu er nieuwe kansen en uitdagingen lonken op de aantrekkende arbeidsmarkt. Hoe zorg jij ervoor dat je jouw werknemers maximaal tevreden houdt, zodat ze niet gaan solliciteren?
Ofwel: Hoe houd je ‘de achterdeur op slot’? Ik verklap je in deze nieuwe blog 7 tips en inzichten.
Voordat ik op de tips inga, neem ik je even mee terug naar mijn vorige blog. Hierin vertelde ik je dat het gevecht om de sollicitant is begonnen : de economie groeit, de arbeidsmarkt trekt aan en sollicitanten liggen niet meer voor het oprapen. Het vinden van nieuwe medewerkers wordt moeilijker.
Dus is de logische conclusie: zorg in ieder geval dat je je huidige talent binnenhoudt.
Houd je personeel tevreden en gelukkig. Dan zijn ze minder snel geneigd om over te stappen naar een nieuwe werkgever.
Hoe zorg je voor het welbevinden van je personeel?
En hoe laat je je Human Capital groeien?
De tips die ik hieronder met je deel, zijn misschien niet nieuw. Maar ik zie nog iedere dag managers en werkgevers die er niet of te weinig mee bezig zijn. Daarom deze wake-up call.
1. Laat weten dat je je mensen waardeert: salaris, vrije tijd & flexibiliteit
Iedereen vindt het fijn om te weten dat hij wordt gewaardeerd.
Een eerlijk salaris is nog altijd de belangrijkste maatstaf. Op de voet gevolgd door de
hoeveelheid vrije tijd én flexibiliteit.
Vooral nieuwe kandidaten hebben deze laatste twee hoog op hun prioriteitenlijstje staan.
Vrije tijd en flexibiliteit geven zelfs steeds vaker de doorslag bij de keuze voor een nieuwe baan. Twee zaken die in de technische branche vaak (nog) niet vanzelfsprekend zijn…
Waarschuwing: vergeet het talent dat je in huis hebt niet.
Ik zie het iedere maand gebeuren. Als er nieuwe mensen worden aangenomen, is er opeens veel meer mogelijk. Er worden toezeggingen gedaan over nieuwe voorwaarden die onmogelijk zijn voor het bestaande team. Ben daar voorzichtig mee, dit kan ontevredenheid of onrust creëren. Of ben consequent en pas die nieuwe voorwaarden ook aan voor de rest van je werknemers.
2. Blijf in gesprek: evalueer
We kennen allemaal het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Ik zeg: afschaffen. Daarvoor
in de plaats pleit ik voor drie tot vier evaluaties per jaar. Dat is een betere manier om
echt in gesprek te blijven met je mensen. Luister naar wat je medewerkers te zeggen hebben.
Vraag wat er volgens hen anders kan of moet. En wat zij daarvoor nodig hebben.
Zo creëer je oprechte betrokkenheid.
3. Betrek medewerkers bij organisatievraagstukken
Stel je wilt bepaalde veranderingen doorvoeren in je organisatie.
Vraag je medewerkers naar hun ideeën over de aanpak hiervan.
Immers, als manager of werkgever heb jij niet altijd helder wat er op de werkvloer
speelt. Dus bespreek dit soort zaken met de mensen die dat wél precies weten. Zo houd je
beter voeling met je werknemers én hun welbevinden. Bovendien zorgt dit voor meer
commitment.
4. Investeer in kennis
Geen groter goed dan goed ontwikkeld personeel. We noemen dat in HR-termen niet voor
niets Human Capital: menselijke kennis en kunde. Wil je medewerkers tevreden en gelukkig
houden, dan investeer in hun ontwikkeling in de vorm van opleidingen. Het is goedkoper te
investeren in de persoonlijke ontwikkeling van je huidige werknemers dan te investeren in het
vinden van een nieuwe collega.
Trouwens, zo’n opleiding hoeft niet per se vakinhoudelijk te zijn. Sterker nog, soms moet je iemand juist uit z’n comfortzone halen voor een stuk persoonlijke ontwikkeling. Bijvoorbeeld een communicatietraining, time-management, presenteren, schrijven of teambuilding.
5. Van top-down naar bottum-up
Regeer niet uitsluitend vanuit je torentje, daal met grote regelmaat af.
Verdiep je in wat er op de werkvloer gebeurt. Blijf in gesprek met je medewerkers.
Maar ook met leveranciers.Luister wat er speelt, op alle fronten.
Kijk vanuit verschillende perspectieven naar je personeel. Niet alleen als manager. Ook als
mens, als collega én als concullega. Focus boven alles op de kwaliteiten van je mensen en
zorg dat je het maximale eruit haalt. Daar wordt iedereen gelukkiger van.
6. Een vleugje humor kan geen kwaad
Hier kan ik kort over zijn: als je samen kunt lachen, kun je ook samen huilen. Humor is
zó belangrijk.
7. Zorg voor betere koffie dan thuis
Tot slot: een van de belangrijkste bijzaken op het werk is koffie.
Een goede koffie, cappuccino of macchiato – het liefst nog beter dan thuis – kan het verschil
maken tussen een gemotiveerde of een chagrijnige werknemer. De werkgever die investeert
in een professionele koffiemachine (en een getalenteerde barista) kan rekenen op lof. Of besteed
het uit aan een koffiebar in de buurt.
Dit waren mijn tips. Ik ben benieuwd waar jij mee aan de slag gaat…
Heb jij nog een goede tip? Deel ‘m met ons op Facebook!
Judith Brouns
Directeur-eigenaar HELDER! Personeelsmanagement
P.S. Vind je onze Facebook-pagina al leuk? Daar word ik blij van. :-)
HELDER! personeelsmanagement verbindt, werft en ondersteunt.
Recruitment is ons vak. Het creëren van de perfecte match onze passie.